activiteit thema fysica

* Een uitkijktoren voor de paashaas *

De paashaas heeft een probleem: hij is zich aan het voorbereiden op Pasen door zoveel mogelijk paaseieren te verzamelen, deze liggen opgeslagen achter een veiligheidsmuur, maar er liggen dieven op de loer. Daarom wil de paashaas een uitkijktoren maken, zodat de bewaker de dieven op tijd kan waarnemen.

 6-12 jaar   1,5 uur

benodigdheden

  • Een opstelling die de probleemstelling aanschouwelijk maakt: een terrein met een muurtje waarover de bewaker moet kunnen kijken. De opstelling bevat ook een aanduiding van de locatie waar de uitkijktoren moet komen. Deze opstelling is nodig om later het ontwerp te kunnen testen en evalueren.
  • Kaartjes met een rolverdeling voor de leerlingen: een materiaalmeester, een tijdsbewaker, en een werfleider (projectleider).
  • Flesje water (0.5l) (nodig om de sterkte van de constructie te testen)
  • Constructiematerialen: karton, papier, wc-rolletjes, plastieken bekers, satéprikkers, elastiekjes, touw, lijm, plakband (probeer het gebruik hiervan zoveel mogelijk te beperken), meetlatten, scharen, nietjes, ...
  • Eventueel: een poster met een samenvatting van de leerinhoud (hoe maak je sterke, vormvaste en stabiele constructies?) en/of tablets om opzoekwerk te verrichten.

bron

Deze workshop werd ontwikkeld door HOGENT-studenten (Bart Van Landschoot, Bavo Berth en Robin Sorgeloos) in het kader van sessies in de ziekenhuisschool UZ Gent, onder begeleiding van HOGENT-lector Sabine Vandergheynst.

download de fiche

verloop

Beginsituatie

  • Men gaat ervan uit dat de leerlingen voorafgaandelijk door onderzoek hebben ontdekt welke constructieprincipes ervoor zorgen dat een constructie sterk, vormvast en stabiel kan gemaakt worden.
  • De leerlingen zullen in groepjes werken van minimum drie leerlingen.

In deze activiteitenfiche wordt uitgegaan van het werkblaadje (zie bijlage) voor de leerlingen, dit werkblaadje geeft een beschrijving van de probleemstelling en van het verloop hiervan.

Verloop van de workshop

  • Om te beginnen worden alle leerlingen in groepjes verdeeld, binnen deze groepjes krijgen ze een specifieke rol toegekend en worden ze ingeleid in het probleem.
  • Nadien gaan de leerlingen zelfstandig aan het werk met het realiseren van een ontwerp. Je kan zelf eventueel beslissen om het ontwerp eerst te evalueren vooraleer de leerlingen hiermee verder mogen werken.
  • Tijdens het begeleiden van de workshop worden de leerlingen gestimuleerd om de constructieprincipes te implementeren en wordt hen toegelaten af en toe te gaan testen om op die manier iteratief te werk te gaan.
  • Op het einde van de workshop wordt voldoende tijd voorzien om alle groepjes hun finale realisatie te laten voorstellen en testen. Deze realisatie wordt beoordeeld door een jury of door de leerlingen zelf aan de hand van evaluatiecriteria die de eisen weerspiegelen.

Differentiatiemogelijkheden

Naargelang de leeftijd of het niveau van de kinderen kan ervoor gekozen worden om:

  • Een verschillend aanbod in materiaalsoorten te voorzien: voor de jongeren kunnen bv. nog bekers in het aanbod zitten
  • De oudere kinderen kunnen een andere locatie toegewezen krijgen om hun toren te bouwen (bv. meer naar achteren)
  • De eisen gesteld aan de toren kunnen moeilijker gemaakt worden (bv. uit twee verdiepingen, bv. zo licht mogelijk),…