activiteit thema techniek

* Borstelbot maken *

Wist je dat je van een afwasborsteltje een robot kan maken? Misschien wel eentje die voor jou vanaf nu de afwas doet! Met een elektrisch circuit en een creatief brein maak je een eigen borstelbot tijdens deze workshop.

 6-12 jaar   1,5 uur

benodigdheden

  • Een motor en een klemmetje
  • Een borsteltje
  • Een batterij en batterijhouder
  • Een stukje electriciteitsdraad
  • Twee paperclips
  • Een stukje foam, een knoop, ...
  • Een lijmpistool of stevige lijm
  • Een striptang (om de plastic eindjes van de electriciteitsdraad weg te halen)
  • Versiering om het borsteltje om te toveren tot een robot

bron

Deze workshop werd ontwikkeld door Katrien D’Haeseleer (lector lerarenopleiding HOGENT) in het kader van het Sport-Wetenschapskamp “Fabriek Techniek”.

download de fiche

verloop

Inleiding

Tijdens deze workshop wordt door de kinderen een robotje gemaakt. Het robotje is opgebouwd uit een handborsteltje waarop een motor en batterij bevestigd zijn. Er is een elektrisch circuit waar een schakelaar (of twee vrije uiteinden met paperclips) is ingebouwd. Als het elektrisch circuit gesloten is (of de paperclips tegen elkaar gehouden worden), draait de motor met bijhorend propellertje, waardoor het geheel, de robot dus, zal voortbewegen.

Verloop workshop

Toon de voorbeeldjes aan de kinderen, laat ze de robotjes bestuderen. Vraag hen hoe zij denken dat zo een robotje werkt, wat is er allemaal nodig om het robotje te laten werken? Overloop daarna met hen alle onderdelen: een borsteltje, een motor, batterij(en), “propellertje”, paperclips, draadjes die de onderdelen verbinden. Leg uit hoe het robotje werkt: het robotje beweegt voort omdat het motortje het propellertje doet draaien. Als het propellertje draait, zoals bijvoorbeeld bij een helikopter of motorboot, dan wordt het robotje vooruit (of achteruit) geduwd. Het motortje kan werken dankzij de elektriciteit van de batterijen. De elektriciteit stroomt via de draadjes van de batterijen naar het motortje, maar enkel als er een gesloten kring is (als de paperclips tegen elkaar komen). Toon tijdens de uitleg alle onderdelen   

Aandachtspunten en tips

  • Gebruik voor de leerlingen van de eerste en tweede graad een stukje foam als propeller: ze kunnen dit snijden in een vorm die ze willen en het is minder gevaarlijk bij aanraking als het draait op het motortje.  Leerlingen van de derde graad kan je laten kiezen, maar wijs hen wel op het gevaar
  • Hoe groter en hoe meer asymmetrisch het propellertje is, hoe meer het robotje aangedreven wordt. Het effect wordt soms ook sterker als je nog een bolletje op het uiteinde kleeft
  • Je kan ook een echte propeller maken uit aluminiumfolie. Let er op dat de wieken dan iets gedraaid staan in het vlak
  • Let er bij het vastlijmen van de batterijen op dat het borsteltje in evenwicht blijft – zeker als het ondervlak van het borsteltje niet vlak is. Afhankelijk van het zwaartepunt, beweegt het robotje naar voor. Als de batterijen op de steel bevestigd zijn, beweegt het robotje achteruit. 
  • Let er bij het vastlijmen van het motortje op dat het propellertje kan bevestigd worden zonder dat het verhinderd wordt door het borsteltje
  • Lijm het propellertje (en eventuele extra versiering eraan) goed vast.  Als het loskomt tijdens het draaien kan het gevaarlijk ver vliegen
  • Het motortje wordt best bevestigd met een klemmetje op het borsteltje. Lijm van het lijmpistool kan loskomen als het motortje warm wordt, met spanbandjes komt het motortje los door de trillingen