activiteit thema natuur

* Planetarium maken *

Ken jij de acht planeten in het zonnestelsel? Maak je eigen planetarium en ontdek uit welke planeten het zonnestelsel bestaat.

 3-6 jaar   1,5 uur

benodigdheden

  • Foto’s van de 8 planeten (inclusief Aarde)
  • Krijt om op bord te schrijven
  • Eén schoendoos per kind
  • Minimum 8 isomobolletjes van verschillende grootte per kind
  • Verf in alle kleuren (grijs, blauw, oranje, rood, geel, groen, wit)
  • Verfborstels
  • Zwart papier
  • Fijn touw of visdraad om isomobolletjes mee op te hangen
  • Plakband
  • Sterke lijm
  • Scharen
  • Fotovoorbeeld van een planetarium

bron

Deze activiteit werd ontwikkeld voor het sport-wetenschapskamp “De Ruimte” door Julie Ghyselinck (stafmedewerker wetenschapscommunicatie HOGENT).

download de fiche

verloop

Inleiding

In deze workshop gaan de kinderen een planetarium maken. Een planetarium is een verzameling van planeten die net zoals de Aarde dicht bij de zon liggen. Nadat de kinderen kennis hebben gemaakt met de verschillende planeten in het zonnestelsel gaan ze aan de slag om hun eigen planetarium te knutselen.

Verloop van de workshop

Voorbereiding

Kleef de foto’s van de acht planeten en een voorbeeld van het planetarium op het bord. Voorzie een lange tafel met het nodige materiaal waar alle kindjes samen aan kunnen werken.

Inleiding

In deze activiteit maken de kinderen een planetarium. Start de activiteit met enkele vragen:

  • Wat is een planetarium?
  • Wat stelt dit voor?
  • Welke planeten kennen jullie?
  • Is de Aarde een planeet?
  • Is de zon een planeet?

Beschrijf een planetarium als een verzameling van alle planeten die net zoals de planeet Aarde dichtbij de zon liggen, vermeld dat de zon een ster is. Er zijn 8 planeten in het zonnestelstel. Vraag aan de kinderen om de juiste namen te geven. Help hen de planeten te onthouden aan de hand van een ezelsbruggetje: ‘Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachthemd’ – Mercurius – Venus – Aarde – Mars – Jupiter – Saturnus – Uranus – Neptunus.' Schrijf het ezelsbruggetje op het bord. Als er wordt gevraagd naar Pluto, vertel dan dat Pluto sinds 2006 een dwergplaneet is in plaats van een planeet.

Voordat het knutselen van start gaat, moeten de kinderen eerst weten hoe de planeten er uit zien. Hiervoor maak je gebruik van de foto’s van de planeten. Laat de kinderen raden naar de namen van de planeten en schrijf de juiste naam met krijt op het bord onder de bijhorende foto. Overloop de kenmerken:

  • Mercurius: grijze kleur
  • Venus: grijs-blauw-beige
  • Aarde: blauw en groen
  • Mars: rode planeet
  • Jupiter: oranje – bruin met ringen
  • Saturnus: geel-oranje met een ring (die kan je er gewoon op tekenen) (ter info: de ring is er doordat er brokstukken steen en ijs rond de planeet draaien)
  • Uranus: blauwe planeet
  • Neptunus: blauw

Knutselwerk

Ga aan de slag voor het maken van het planetarium. Verf de buitenkant van de schoendoos donkerblauw en de binnenkant in het zwart. Met witte of gele verf kunnen de kinderen kleine puntjes op de achtergrond schilderen, dit zijn de sterren. Laat nadien de doos drogen, ondertussen verven de kinderen de isomobolletjes in de kleuren van de planeten. Gebruik het fijn touw om de isomobolletjes op de hangen en sterke lijm om de isomobolletjes te bevestigen aan de schoendoos.

Aandachtspunten en tips

Het aantal schoendozen en isomobolletjes is afhankelijk van het aantal deelnemende kinderen. Wanneer er bijvoorbeeld 10 kinderen deelnemen, dan heb je minstens 10 schoendozen en 80 isomobolletjes nodig voor de workshop.