activiteit thema techniek

* Zelf muziekinstrumenten maken *

Deze workshop bestaat uit drie activiteiten, in elke activiteit maken de kinderen een bepaald muziekinstrument

 3-6 jaar   3 uur

benodigdheden

Activiteit 1

  • Wc-rolletjes (45)
  • Kroonkurken (zoveel mogelijk)
  • Ijzerdraad
  • Kniptang
  • Plakband
  • Verf
  • Verfborstels
  • Stiften
  • Bakje om water in te doen

Activiteit 2

  • Karton
  • Lijm
  • Schaar 
  • Verf 
  • Kroonkurken

Activiteit 3

  • Groot conservenblik
  • Gekleurd papier
  • Alleslijm
  • Touw
  • Scharen
  • Tang om gaatjes te prikken door conservenblik

bron

Deze workshop werd ontwikkeld voor het sport-wetenschapskamp “Studio Schoonmeersen” door Julie Ghyselinck (stafmedewerker wetenschapscommunicatie HOGENT).

download de fiche

verloop

Activiteit 1

Voorbereiding:

Powerpointpresentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpjes:

→ https://www.youtube.com/watch?v=Afg3BKadHgs

→ https://www.youtube.com/watch?v=WabT1L-nN-E

→ https://www.youtube.com/watch?v=eenpoLetaK8

Inleiding 

Begin je workshop met een kort woordje uitleg:

“Vandaag zullen we meer leren over geluid en muziek. Geluiden zijn overal om ons heen: er zijn vele mooie geluiden, zoals een vogeltje dat fluit of een riviertje dat stroomt. Er zijn ook geluiden waar je een beetje bang van wordt, zoals donder. Wanneer we tegen elkaar praten – zoals ik nu tegen jullie doe – maak ik ook geluid. Muziek is ook een vorm van geluid waar we blij van worden. Een sirene van een ambulance geeft aan dat er iets mis is. Kunnen jullie nog voorbeelden geven van geluiden? (...). Ik ken ook nog een mooi voorbeeld van geluid, luisteren jullie even mee? (walvissen)”:

→ https://www.youtube.com/watch?v=WabT1L-nN-E

“Welke dieren hebben jullie zo juist gehoord? Waarom maken ze geluid denken jullie (walvissen zingen of praten met elkaar onder water – men spreekt van walvisgezang, ze doen dit omdat ze elkaar onder water niet goed kunnen zien of ruiken. Het walvisgezang is voor hen dus de beste manier om met elkaar te communiceren). Nu is het aan jullie: ik laat een reeks dierengeluiden afspelen en jullie moeten me zeggen over welke geluiden het hier gaat”:

→ https://www.youtube.com/watch?v=eenpoLetaK8

Laat de dierengeluiden afspelen ZONDER het filmpje te laten zien. Laat de kinderen raden over welk dier het gaat. Schrijf zelf op welk dier ze bij welk geluid hebben geraden. Wanneer alle geluiden aan bod zijn gekomen, toon je het filmpje, zeg je hen welk dier zij hebben geraden en tegelijkertijd zullen ze zien of dit juist of fout was.

Aan de slag

“Zo, nu hebben jullie iets meer geleerd over geluid. Zoals ik daarnet al zei, is muziek ook een soort van geluid waar we heel blij (of verdrietig) van kunnen worden. In deze workshop zullen we ook muziekinstrumenten maken! Is er iemand die een muziekinstrument bespeelt? Welk muziekinstrument? (...)”

“Vandaag maken we het eerste instrument: een tamboerein. Wie kent dit en weet hoe dit eruit ziet? Zullen we even kijken?”

Laat de kinderen eerst raden welk van de 4 geïllustreerde muziekinstrumenten op de eerste slide van de Powerpointpresentatie een tamboerein voorstelt, duid vervolgens de tamboerein aan. Laat hen nadien horen hoe een tamboerein klinkt

→ https://www.youtube.com/watch?v=Afg3BKadHgs

“Hoe maken we nu zelf zo een tamboerein?”

  • Allereerst neemt ieder kind een wc-rolletje, dit mogen ze zelf versieren met behulp van verf en stiften (voorzie een bakje water om de verfborstels uit te wassen, zodat elk kind hier gebruik van kan maken)
  • Nadien nemen ze een stuk ijzerdraad (lang genoeg om een cirkel mee te kunnen maken en kroonkurken aan te hangen). Aan dit stuk ijzerdraad moeten kroonkurken komen, de begeleider maakt dus eerst in het midden van elke kroonkurk een gaatje met een kniptang (laat de kinderen dit niet zelf doen)
  • Laat de kinderen nadien hun kroonkurken over de ijzerdraad schuiven. Vooraleer ze de twee uiteindes van de ijzerdraad met elkaar kunnen verbinden (cirkel van maken), moeten ze ook de wc-rol over 1 zijde van de ijzerdraad schuiven
  • Laat hen nadien de twee uiteindes met elkaar verbinden en bevestig deze aan elkaar

Activiteit 2

Voorbereiding

Presentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpje (vanaf 2.13 min):

→ https://www.youtube.com/watch?v=jOXxBKaz_EI

Aan de slag

“Nu maken we het tweede instrument: castagnetten. Wie kent dit? Hoe ziet een castagnet eruit (ga op dezelfde wijze te werk als bij de tamboerein)? Laten we opnieuw even luisteren hoe dit klinkt:

→ https://www.youtube.com/watch?v=jOXxBKaz_EI

Hoe maken we nu zo een castagnette?

  • Knip eerst voor elk kind een strookje karton uit het grote karton (ongeveer 10 cm lang en 3 a 4cm breed)
  • Laat hen dit strookje karton versieren met behulp van verf
  • Nadien is het de bedoeling dat ze hun stukje karton in 2 vouwen (mooi in het midden), nu moeten ze aan de binnenkant van het strookje, op de uiteindes een kroonkurk vastplakken met behulp van lijm
  • Deze kroonkurken kunnen ze ook nog verder versieren

Activiteit 3

Voorbereiding

Presentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpje (toon slechts een deel):

→ https://www.youtube.com/watch?v=NMpilW4Sqjg&t=1s

Aan de slag

“En nu zullen we ons laatste instrument maken. Dit keer een trommel! Of meer specifiek een djembé.

Ga op dezelfde manier te werk als op dag 1 en 2.

→ https://www.youtube.com/watch?v=NMpilW4Sqjg&t=1s Hoe maak je nu zo een djembé?

  • Elk kind heeft een groot conservenblik (zonder deksel), dit kunnen ze eerst versieren aan de hand van het gekleurd papier (met lijm op het blik plakken)
  • Nadien gaan ze elk om de beurt naar de begeleider, deze zal aan de bovenkant van het blik aan elke zijde een gaatje prikken met de tang (links 1 gaatje en rechts 1 gaatje)
  • Ieder kind beschikt over 2 touwtjes, het ene touw steken ze door het linkergat en het andere door het rechtergat
  • Nu brengen ze het touw naar boven, zowel aan de linker- als aan de rechterkant
  • Bovenaan ontmoeten de 2 touwen elkaar, de bedoeling is dat ze hier geknoopt worden