Deze workshop bestaat uit drie activiteiten, in elke activiteit maken de kinderen een bepaald muziekinstrument
3-6 jaar 3 uur
Deze workshop werd ontwikkeld voor het sport-wetenschapskamp “Studio Schoonmeersen” door Julie Ghyselinck (stafmedewerker wetenschapscommunicatie HOGENT).
download de ficheVoorbereiding:
Powerpointpresentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpjes:
→ https://www.youtube.com/watch?v=Afg3BKadHgs
→ https://www.youtube.com/watch?v=WabT1L-nN-E
→ https://www.youtube.com/watch?v=eenpoLetaK8
Inleiding
Begin je workshop met een kort woordje uitleg:
“Vandaag zullen we meer leren over geluid en muziek. Geluiden zijn overal om ons heen: er zijn vele mooie geluiden, zoals een vogeltje dat fluit of een riviertje dat stroomt. Er zijn ook geluiden waar je een beetje bang van wordt, zoals donder. Wanneer we tegen elkaar praten – zoals ik nu tegen jullie doe – maak ik ook geluid. Muziek is ook een vorm van geluid waar we blij van worden. Een sirene van een ambulance geeft aan dat er iets mis is. Kunnen jullie nog voorbeelden geven van geluiden? (...). Ik ken ook nog een mooi voorbeeld van geluid, luisteren jullie even mee? (walvissen)”:
→ https://www.youtube.com/watch?v=WabT1L-nN-E
“Welke dieren hebben jullie zo juist gehoord? Waarom maken ze geluid denken jullie (walvissen zingen of praten met elkaar onder water – men spreekt van walvisgezang, ze doen dit omdat ze elkaar onder water niet goed kunnen zien of ruiken. Het walvisgezang is voor hen dus de beste manier om met elkaar te communiceren). Nu is het aan jullie: ik laat een reeks dierengeluiden afspelen en jullie moeten me zeggen over welke geluiden het hier gaat”:
→ https://www.youtube.com/watch?v=eenpoLetaK8
Laat de dierengeluiden afspelen ZONDER het filmpje te laten zien. Laat de kinderen raden over welk dier het gaat. Schrijf zelf op welk dier ze bij welk geluid hebben geraden. Wanneer alle geluiden aan bod zijn gekomen, toon je het filmpje, zeg je hen welk dier zij hebben geraden en tegelijkertijd zullen ze zien of dit juist of fout was.
Aan de slag
“Zo, nu hebben jullie iets meer geleerd over geluid. Zoals ik daarnet al zei, is muziek ook een soort van geluid waar we heel blij (of verdrietig) van kunnen worden. In deze workshop zullen we ook muziekinstrumenten maken! Is er iemand die een muziekinstrument bespeelt? Welk muziekinstrument? (...)”
“Vandaag maken we het eerste instrument: een tamboerein. Wie kent dit en weet hoe dit eruit ziet? Zullen we even kijken?”
Laat de kinderen eerst raden welk van de 4 geïllustreerde muziekinstrumenten op de eerste slide van de Powerpointpresentatie een tamboerein voorstelt, duid vervolgens de tamboerein aan. Laat hen nadien horen hoe een tamboerein klinkt
→ https://www.youtube.com/watch?v=Afg3BKadHgs
“Hoe maken we nu zelf zo een tamboerein?”
Voorbereiding
Presentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpje (vanaf 2.13 min):
→ https://www.youtube.com/watch?v=jOXxBKaz_EI
Aan de slag
“Nu maken we het tweede instrument: castagnetten. Wie kent dit? Hoe ziet een castagnet eruit (ga op dezelfde wijze te werk als bij de tamboerein)? Laten we opnieuw even luisteren hoe dit klinkt:
→ https://www.youtube.com/watch?v=jOXxBKaz_EI
Hoe maken we nu zo een castagnette?
Voorbereiding
Presentatie ‘Zelf muziekinstrumenten maken’ klaarzetten + filmpje (toon slechts een deel):
→ https://www.youtube.com/watch?v=NMpilW4Sqjg&t=1s
Aan de slag
“En nu zullen we ons laatste instrument maken. Dit keer een trommel! Of meer specifiek een djembé.
Ga op dezelfde manier te werk als op dag 1 en 2.
→ https://www.youtube.com/watch?v=NMpilW4Sqjg&t=1s Hoe maak je nu zo een djembé?